Leírás
A két utca T-alakú kereszteződésénél kiépített jelzőlámpa-rendszer és a gyalogosok számára nyomógombos jelzéssel ellátott gyalogátkelőhely található. Az egyirányú Georgina utcáról a 45-ös jelzésű BKV csuklós busz fordul rá jobbra kis ívben a viszonylag szűk Vidámvásár utcára, ezért a lámpás kereszteződés teljes mértékben indokolt. Ennek ellenére a rendszer úgy van hangolva, hogy hiába nem érkezik semmi a Georgina utcáról és hiába nincsen gyalogosátkelés-kérelem, kb. 50 másodpercenként pirosra vált a lámpa a Vidámvásár utcán. A megvalósítandó feladat egy olyan kamerarendszer lenne, amely figyeli, érkezik-e jármű a Georgina utcáról, hogy akkor váltsa át a Vidámvásár utcai jelzést pirosra, amikor az indokolt. Ehhez nem kell feltörni a Georgina utca aszfaltját, tehát nem szükséges járműsúly alapú érzékelő beépítése, csupán egy fajlagosan jelentősen olcsóbb, intelligens, a jelzőlámpákkal összehangolt kamerarendszer.
Miért jó, ha megvalósul az ötleted?
A Vidámvásár utcán mindkét irányban autók és buszok (BKK 92-es és 46-os) tucatjai fékeznek le, állnak meg, majd indulnak meg indokolatlanul, reggel-nappal-este több százszor, miközben fékpor és megnövekedett szennyezőanyag-koncentráció alakul ki, csak azért, mert a rendszer csak a gyalogosátkelő nyomógombját figyeli, de azt nem, érkezik-e egyáltalán bármi a Georgina utcáról. Ez az intelligens kereszteződés-kiépítés pilot megoldás lehet rengeteg hasonló budapesti kereszteződés kibocsátott szennyeződés csökkentéséhez (pl. hasonló a helyzet a Bp. XI. ker. Zsombolyai utca - Bocskai út találkozásánál is, ahol a Zsombolyai utca felel meg a példában a Georgina, míg a Bocskai a Vidámvásár utcának).
Helyszín
Vidámvásár utca - Georgina utca kereszteződés