Üdvözöljük!
Az Ön által használt böngészőt a részvételi költségvetés oldala nem támogatja. Kérjük, töltsön le egy frissebb böngésző alkalmazást pl. Chrome, Edge.
Köszönjük!
Térkép
Egész Budapest
Kampány A
Helyszín: A XI.kerület Műszaki Egyetem és a IX.kerület Corvinus Egyetem között. Egy gyalogos és biciklis híd amely összeköti a két egyetemet és a két városrészt. A Bálna is felértékelődne e létesítmény által. A célközönség elsősorban az egyetemi ifjúság de mint idegenforgalmi látványosság is hasznos lehet különösen ha a tervezőnek sikerül azt különlegessé, egyedivé tenni. A hídon kiülő teraszok, futó és görkoripálya is lehetne. Jelenleg a közeli Petőfi híd szolgál átkelésre, egy zajos, forgalmas, felújításra váró meglehetősen jellegtelen, unalmas építmény. Gyalogos hídként először a gyönyörű prágai Károly híd jut eszembe. Valószínüleg a legszebb ebben a kategóriában. De pl. van sétáló híd terasszal már a Tiszán is.
XI. kerület
A Műegyetem rakparton, a parkoló helyén létre kellene hozni egy legalább 500 m-es korzót ahol minden hétvégén más rendezvény lehetne pl. koncert, sport, tánciskola, közös éneklés, kézműves vásárok de abból nem a gagyi ami szokott lenni. Hétközben pedig fogyasztásmentes lehetőség találkozni, dumálni, piknikezni. Inspiráció a bordeaux-i rakpart, ami egész hosszában lenyűgöző. Persze ehhez le kellene fedni az alsó rakpartot, de ha nincs rá pénz, elég lenne vizuálisan, és hangban, tehát nem teherbíró tetővel.
Budapesten a 40 év alattiaknak 1700 Ft a tüdőszűrés ára, a társadalombiztosítás nem támogatja. A tüdőrák minden korosztályt fenyeget, fontos lenne akár több speciális szűrőbusszal a kerületeket járni és a tüdőszűrést hirdetni. Mindemellett a kerületi rendelőkben is biztosítani a 40 év alattiak ingyenességét. A másik ügy pedig a fogászati röntgen, ami 4-5000 Ft-ba kerül, szintén nem támogatja a társadalombiztosítás, pedig a lakosság fogainak megmentése érdekében nagyon fontos lenne az állandó fogorvosi kontroll, amelyhez nagy segítség a fogászati röntgenkép.
Az ötletgazda az Ivócsap Projekt, szeretném a figyelmükbe ajánlani,idézek az https://ivocsap.hu/ honlapról: "Az Ivócsapokat a köztéri ivókutak hiánya hozta létre. Ez a letisztult mérnöki szerkezet bármely magyarországi tűzcsapot képes másodpercek alatt ivókúttá alakítani ott és amikor éppen szükség van rá, anélkül, hogy annak eredeti tűzbiztonsági funkciója sérülne. környezetkímélő – kevesebb műanyag hulladék gazdaságos - egy átlagos ivókút árából 5 ivócsap készül egészséges – sok vizet kell inni biztonságos - a tűzoltók munkáját nem akadályozza mobil - ivókút bármikor bárhova"
XXII. kerület
A Budafoki Szomszédok Piaca előtti térre javaslom egy kamera telepítését (pl. egy oszlopra), melyet Budafok-Tétény weboldalán lehetne élőben nyomon követni. Ez azért lenne hasznos, mert meg lehetne nézni vásárlás előtt, hogy mekkora a forgalom a piacon, vagy akár egy ezen a helyszínen megrendezett fesztivál, vásár eseményeiről is tájékozódni lehetne. Hasonlóképpen a Szieszta Pontra is hasznos lenne felhejezni egy kamerát, ami különösen télen lenne jó, mikor meg lehetne nézni, hogy mennyien vannak a jégpályán.
Ha sorra kerul egy sugariranyu tobbsavos ut felujitasa, akkor legyen 1-2 savval tobb a kifele vezeto savok szama. Miert? A varosba munkaba jarok, vagy egyeb okbol befele igyekvok igy lennenek korlatozva. Nem fordulna elo igy, h a varos eletet "jobba tevok" a varost elhagyni szandekozok nem tudnak kikerulni a varosbol a szuk keresztmetszet miatt, akkor amikor latjak, h a befele savok uresek. Ezt Floridaban tapasztaltam: 3-4 savos utak vezettek a gyerekek, felnottek szorakozohelyeikhez. A kezdes, a reggeli feltoltes elhuzodo volt. Ellenben a zaras kozel egyidoben tortent. E miatt az elhagyo jarmuveknek 7-9 savval indultak az utak kivezeto oldalai.
A Kiss the ground című filmben láttam egy követendőnek tűnő ötletet: a kék és sárga szelektív kukák mellé egy-egy komposztgyűjtő kuka is kikerült a társasházak földszintjére San Franciscoban. Az összegyűjtött komposztból egy külön telepen humuszt állítottak elő, majd azzal a kizsigerelt földeket táplálták. Budapesten is érdemes lenne megfontolni, és így jelentősen csökkenteni lehetne az égetésre váró hulladék mennyiségét, valamint az értékes, komposztálható tápanyagok visszakerülnének a termőföldbe. Tapasztalatom szerint a városi lakos számára, még ha meg is van a komposztálás szándéka, nagyon macerás egy kert nélküli társasház lakójaként ezt megoldani.
XIII. kerület
Az 1-es villamos margitszigeti megállója az Árápád híd közepén hiányzik. Az autóforgalom csökkenésével lehetőség nyílik a megálló megépépítésére, ami a családok, idősek, gyerekek számára nyújtana biztonságos megközelíítési módot a szigetre. A megálló jelenleg is elfér a két villamos sin között. A Margit hídon lévő megálló is középen helyezekedik el és kesekenyebb mint az itt kiépítendő. A szigetre való bejutás, így a 1-es millamos teljes hosszából jelentősen önnyebb lenne, mert nem kéne átszállni a buszra, vagy gyalog bemenni a hídon.
Számba kéne venni az olyan szabad területeket amik alkalmasak közösségi kertek létrehozására, a sűrűn beépített belvárosban is találni kell olyan területeket ahol megvalósítható az elképzelés. Már létezik ilyen kezdeményezés a KÉK szervezésében (http://kozossegikertek.hu/), ezt kéne felkarolni és továbbvinni, hogy minél több ember részese lehessen ennek a hiánypótló kezdeményezésnek. A városi ember, különösen akik lakásban laknak mint én, igénylik a természettel való közvetlenebb kapcsolatot, a saját kis növénykert nagyon sokat jelent, a gyermekeim is megtapasztalhatják, hogy működik a természet a gyakorlatban. Sok városban már azt tervezik, hogy városi "farmokon" a lakosság bevonásával az élelmiszer nagy részét a környékbeli lakosok maguknak is megtermelhetik.
A társasházban vagy kis kerttel rendelkező családi házban élők háztartási zöldhulladék gyűjtésére a városi, kerületi szelektív hulladékgyűjtő udvarokba kihelyezett komposztálók lehetnének a megoldások. Azt is el tudnám képzelni hogy ezeken felül a város több pontjára is ki lehetne helyezni egy-egy ilyen ládát, hogy ne kelljen kilométereket utaztatni a zöldséget. Ezek akár szebb külsőt is kaphatnának, hogy ne rondítsák a környezetüket. (Példa: https://www.thedenizen.co.nz/culture/viaduct-harbour-composting/) Jelenleg az ismerősi körömben többen is a sharewaste (https://sharewaste.com/share-waste) oldalon található, magánszemélyek által kezelt komposztáló helyekre hordjuk az odavalót. Ezen az oldalon a városba kihelyezett komposztálók pozícióját is fel lehetne tüntetni. A célközönség bárki, aki valamennyire fogékony a környezettudatosabb életre. A ládákra mindenképpen kihelyeznék egy táblát, amin fel van tüntetve hogy mit szabad és mit nem szabad beledobni. Úgy gondolom, hogy aki veszi a fáradtságot és szelektíven gyűjti a zöldhulladékot is, az oda fog figyelni arra, hogy mit dob bele. Az ötlet megvalósítása egyszeri, de sajnos rendszeres karbantartassal, időnkénti szállítással jár. Emellett kiemelten fontos a zöldebb életvitel szempontjából. A komposzt a parkokban felhasználható lenne.
Mindennaposak a városi dugók. Van szoftver ennek csökkentésére, de nincs elég bejövő adat és központból vezérelt kereszteződés. A Siemens cégtől, Budapest által megvásárolt Sitraffic MOTION nevű forgalomirányítási rendszer jó lenne ennek megvalósítására. A MOTION célja a forgalom mozgásban tartása az úthálózaton. A jelzőlámpák a forgalomhoz illeszkedő jelzésképeket adnak, dinamikus zöldhullámot előidézve. Dugó kialakulását előre felismeri és próbálja elkerülni. A megállásokat is próbálja elkerülni, így a környezet szennyezését is csökkenti. Leírás: https://www.mobility.siemens.com/global/en/portfolio/road/traffic-management/strategic-management-and-coordination/motion-mx.html PDF: https://assets.new.siemens.com/siemens/assets/api/uuid:4083a13dd9399b08198c184a00279f7ce886ccca/sitraffic-motion-mx-en.pdf Ennek működéséhez "csak" jóval több szenzort kell telepíteni Budapest legforgalmasabb útjaira.
Az egész Üllői út (de legalábbis a Kálvin tértől a Határ útig terjedő szakasza) egy belvárosi autópálya, kietlen környezetben, óriási forgalommal. Sokat dobna a szakasz összképén és szimbolikusan is nagy jelentőségű lenne, ha az úttest két oldalát egy nem túl széles fasor választaná ketté. Ennek mentén elkezdődhetne egy forgalomcsillapítás is ezen a szakaszon is, nyilván összhangolva a szakaszon zajló metrófelújítással. Emellett a fasor a helyi légszennyezésben is segítene, kiszűrve/megkötve a szállópor stb. egy részét. A projekt a pozitív hatáshoz képest viszonylag kis költségvetésből megvalósítható.
Helyszín: Budapesten a Duna mellett elhelyezkedő kerületek Ötlet: A Duna mellett, jó megközelíthető helyen Duna-pontokat hoznék létre, amik - közösségi pontok - találkozási helyszínek - oktatási jellegűek Témák: Duna élővilága, híres hajók, híres kapitányok, filmek a Dunáról, hidak a Dunán…. Minden kerületben más-más téma jelenne meg. Utalva a többi Duna-pontra, végiglátogatható lenne az egész budapesti Duna szakasz A pontoknál padok, információs táblák, selfie falak lennének elhelyezve. Jelenleg: A Duna budapesti szakaszán végigfutó közös hasonló projekt nincs. Minden kerületben van 1-1 kiemelkedő hely, de úgy érzem kevéssé használjuk ki a folyó adta lehetőségeket. Célközönség: Budapestiek (kerület lakói, fiatalok, családok, iskolások) és turisták Indok: A kiírás alapján olyan ötletet nyújtok be, amivel több kerületet érintő közös, közösségi pontok jönnek létre. Ezek a pontok amellett, hogy találkozási pontok lehetnek, oktatási céllal az iskolai programokba is beilleszthetőek. Családilag jó kirándulás lehet végig látogatni őket. Versenyek, rajzpályázatok fűzhetőek fel a Duna-pontok köré. Inspiráció: Az ötletet a bécsi Dunau Insel adta. Igaz ott egy helyen, de számtalan program várja a helyieket és a turistákat, mind-mind a Duna köré épülve: https://www.wien.info/de/wien-fuer/familien/outdoor/donauinsel
Ahogy járjuk az utcát, számos javítanivalóval, problémával találkozunk. Egy kidőlt közlekedési tábla, egy kátyú az úton, egy nem világító villanyoszlop, egy hiányzó menetrend tábla a BKK megállóban, egy törött köztéri kuka - ezek mind olyan problémák, melyek megoldása nem feltétlenül anyagi/kapacitásbeli okokból várat magára. Sokszor azért maradnak ezek a problémák bejelentés nélkül, mert az állampolgárnak túl nagy erőfeszítést jelentene utánajárni és lejelenteni a megoldandó gondot. A közösség sokat segíthetne magán, ha ezeket a problémákat kényelmesen, hatékonyan, pontosan tudná jelezni a hatóságoknak. Egy applikáció a problémák bejelentésére segíthetne ezen: az állampolgár lefotózná és leírná egy mondatban a gondot. Ha tudja, egy listáról kiválasztja, hogy milyen kategóriába tartozik (pl. közmű, közösségi közlekedés, utak, szemét, stb. és egy "egyéb" opció). Az applikáció mellérendelné a lokációt és az időpontot. A Fővárosi Önkormányzat egy hozzáértő munkatársa ezt követően ki tudja választani a megfelelő szervet (pl. kerület, állami intézmény, fővárosi cég, egyéb) és továbbítani tudja a problémát a megfelelő intézménynek. Az intézmény informáltabb lesz, és szükség esetén felveszi a feladatlistájára a probléma javítását.
XVIII. kerület
Helyszín: XVIII.kerület Fiume-Körös utca közötti vasúti nyomvonal zöldebbé varázslása Ötlet: A régi vasúti sínek felett zöld területet hoznék létre, séta úttal, padokkal. A beültetett növények 1-1 téma mentén haladnak végig (évelők, fűszernövények, rózsák, vizes élőhelyek növénye…), mellettük kis tanító táblák. Közösségi tér, program lehetőség a helyi családoknak, ahol találkozni, sétálni, pihenni lehet. Jelenleg: Jelenleg egy elhanyagolt vasúti sínpálya található a területen, aminek funkicója nincs, vizuálisan nem ad semmilyen plusz értéket az ott lakóknak. Célközönség: A kerület lakói, elsősorban a közelben lakó családok + az oktatási intézményből a gyerekek. Biológia, környezet órák megtartására is ideális helyszín lenne, ahol testközelből ismerhetőek meg a különböző növények. Indok: A kiírás alapján olyan ötletet nyújtok be, amivel zöldebb lesz a környék, új növények, bokrok, fák kerülnek elültetésre. Egyszeri költsége van, a deszka palló megépítése, a bútorok telepítése és a növények beültetése Inspiráció: Az ötletet a New York-i High Line Park adta, https://www.thehighline.org/. Itt több kilométer hosszan alakítottak ki egy elhagyott magasvasúti pályából zöldellő, növényekkel beültetett séta utat, ami mostanra már nem csak a helyieket, hanem a turistákat is vonzza.