Elérhetőségekotlet@budapest.hu

Kereső sáv

Beküldött ötletek

Részletes kereső

Search result

Gondoskodó Budapest

 V. kerület

Művészek aluljárója a Ferenciek terén

Kampány A

Művészek aluljárója a Ferenciek terén A Ferenciek tere buszmegállói alatt, a Kígyó és Duna utcákat összekötő kis aluljáró egykori bolthelyiségei a tér felújítása óta üresen, leromlott állapotban állnak, az aluljárónak a közlekedések kívül semmi haszna nincs, ráadásul elég lehangoló átmenni rajta. Egy bérlő van összesen, egy autó-modell bolt, a többi bolt kirakatán 2019 május határidejű bérlői pályázati felhívási papírok vannak. Több bolt betört kirakattal, teleszemetelve, mindenféle tákolt fedésekkel, kiábrándítóan néz ki. Az egész hely méltatlan egy világváros egyik fő csomópontjában. Az üvegajtós-kirakatos helyiségek tökéletesek lennének arra, hogy egy-egy művész kisebb pop-up tárlatokat hozzon létre bennük, amik pár havonta cserélődhetnének, amolyan kis köz-galériaként működve. Praktikus is, hogy a helyiségek zárhatóak, így akár éjszakára biztonságban lehetne tudni a műveket. Ezen kívül az egyik helyiségben létre lehetne hozni egy kis látogatóközpontot tájékoztató, és minimális vendéglátó (kávé/üdítő) jelleggel, így a művek nappali felügyeletét is rá lehet bízni a központ személyzetére. Ebből hosszú távon nagyon jó kis turistalátványosság/közösségi tér alakulhatna ki, minimális költségből, egy teljesen kihasználatlan térben, a város kellős közepén. Ezen kívül a képzőművész közösségnek is egy jó szereplési lehetőség, találkozási hely lenne. Ráadásul mintaprogram lehetne, később a város több, elhanyagolt aluljáróját is meg lehetne tölteni részben/teljesen művészettel. (Pl. Flórián tér, Ajtósi Dürer sor, Bulcsú-Bajza, Döbrentei tér, Kelenföldi pályaudvar második aluljárója, Boráros tér)

Zöld Budapest

 Egész Budapest

Fakivágás ELŐTT ültess!

Kampány A

Jelenleg az építkezések, területrendezések esetén az a gyakorlat, hogy ha egy vagy több fa útban van, akkor azt kivágják, és majd később valahol ültetnek 1-2-t (mondjuk egy Csepeli erdőben, ott úgyis elfér), és a pótlása meg is van oldva, pipa. Ez a koncepció azzal nem számol, hogy a fa nem biztos hogy megered (gyökeret ereszt az átültetés után), és azután nem biztos, hogy túléli az elkövetkező 2-3 évet, amíg valamennyire meg tud erősödni. Ennek részleges megoldására lenne az a javaslatom, hogy kellene hozni egy önkormányzati rendeletet, ami kimondja, hogy egy fa kivágása ELŐTT 6 hónappal kell gondoskodni a fa pótlásáról (lehetőleg törzskerület alapon: ha kivágtak egy 2 méter törzskerületű fát, akkor összességében 2 méter törzskerületű fával kell pótolni, pl. 10 db 20 cm törzskerületű előnevelt fával). Mit jelent ez? Elindul egy építkezés, látja az építtető, hogy ott pl. 3 fa útban van, akkor gyorsan kinézi, hogy a közelben hova is lehetne ültetni a pótló fákat, el is ülteti azokat, és öntözi, gondozza őket legalább 6 hónapon át. Ez alatt legalább az kiderül, hogy megeredt-e a fa, így nagyobb eséllyel fogják túlélni a városi lét első pár (kihívásokkal teli) évét. Nyilván ez alól kivételt képeznének azok a fák, amiket balesetveszély miatt kell azonnal kivágni, de ilyenkor is a lehető legrövidebb időn belül gondoskodni kell a kivágott fák pótlásáról. Mivel ez rendelet-alkotással mogoldható, így 0 Ft-ba kerülne.

Egész Budapest

 Egész Budapest

Légszennyezés-mérő külső kerületek önkormányzatának/lakosnak

Kampány A

Kapjon minden olyan budapesti kerület, amely jelentős részén jellemző a szilárd tüzelés, levegőminőség-mérőt, mely megfizethető áron (kb.25.000/db) beszerezhető/összeállítható. Magyarországon már több mint 160 ilyen készülék van (https://maps.sensor.community/), nagy részük Budapesten. Ezek az eszközök tájékoztatási szintű adatokkal szolgálnak PM10 és PM2,5 szállópor tekintetében, és jól kiegészítik a hivatalos, OMSZ által üzemeltetett légszennyezés-mérő állomások méréseit. Azokból ugyanis csak 12 van Budapest területén. A javasolt készülék megmutatja, hogy akár utcáról utcára nagyot változhat a levegő minősége függően a meteorológiai és domborzati viszonyoktól, a lakossági fűtés minőségétől, a közlekedés zsúfoltságától. A készülékeket önkormányzati intézményeknél (pl.óvodák) javasoljuk elhelyezni. Szemléletformálási kampányt is szükséges folytatni, képzéseket a témáról az önkormányzati dolgozók és akár lakosok számára ingyenesen, az önkormányzatok munkatársainak, közterületeseknek kötelezően kellene, például: https://youtu.be/wW390bL4KZ4 A PM2.5,szállópornak nevezett, 2,5 mikrométer átmérőnél kisebb szennyező anyag Magyarországon 83%-ban a lakossági szilárd tüzelésből származik. Ez a légszennyezés Magyarországon évente 13.000 ember korai halálát okozza, és ezek az emberek átlagosan közel 12 évet veszítenek az életükből. A légszennyezés miatti kár Budapesten lakosonként évi 680.000 forint. A szemléletformálás gyakorlatilag költségmentesen megoldható a kerületi lapokon, közösségi oldalakon, tévéken keresztül, részletek: levego.hu/ne-egesd-el. Az ötlet költsége: 25.000 Ft/mérőkészülékkel számolva. Kerületenként 30 -50 db készülék kerüljön kihelyezésre, így a teljes költség II. III., IV., X., XI., XII., XIV., XV., XVI., XVII., XVIII., XIX., XX., XXI., XXII., 11.250.000 - 18.750.000 forint.

Gondoskodó Budapest

 Egész Budapest

Városközpontok, forgalmas csomópontok akadálymentesítése

Kampány A

Konkrét helyszínként az újpesti városközpontot emelném ki, de biztos van több ilyen forgalmas csomópont még Bp-en, ahol nem lehet akadálymentesen átjutni egyik oldalról a másikra. Újp. kp.-ban kizárólag aluljárón keresztül lehet átjutni pl. az Újpesti Áruháztól a Burger Kinghez. Az aluljáróba nem lehet akadálymentesen le-feljutni (csak a metrószintre, de az nem megoldás). Édesanyám (és még sokan mások a kerületben) mozgásában súlyosan korlátozott. Gyalog (járókerettel) nem tud elmenni pl. a 120-as buszhoz, amivel el tudna jutni a Honvéd Kórházhoz kezelésekre. Így tud elmenni: Újpest Központ: 30-as busz. 1 megálló. leszáll. Visszagyalogol a zebráig, átmegy az úttesten (villamossíneken át kell emelni a rollátorát, különben beakad). elgyalogol a 120-as megállójába, majd ott felszáll rá. Csakhogy amit gyalog meg tud tenni, az kb. 40-50 méter. A kerekes kocsijával pedig, amivel elérné a távolabbi zebrákat, nem szállhat fel tömegközlekedésre. Állandóan taxizni sem lehet amiatt, mert nem tud eljutni az átellenes megállókba! Változás: felszíni közlekedéssel, zebrákon, akadálymentesen lehessen eljutni egyik oldalról a másikra. Meg lehetne oldani, ha a betontömbök helyére zebra-végeket és akadálymentes lejárókat építenének, a gazos és szemetes elvileg zöldterületet pedig áthelyeznék. Célközönség: Ez minden mozgásában korlátozott, illetve idős embernek megoldás lenne, és a babakocsikat sem kellene fel-le cipelni az aluljárókban. Költség: nem tudom megítélni!

Egész Budapest

 Egész Budapest

Szelektív hulladékgyűjtést és a pocsékolások felszámolását!

Kampány A

Ez egy olyan ötlet, amit nem csak Budapesten, hanem országszerte bevezetésre kerülhetne. Be kellene tiltani az egyszer használatos termékeket mint pl.: műanyagzacskó, szívószál stb.. Valamint lehetőséget biztosítani az embereknek olyan alternatívák elérésére mint pl.: a vászon szatyor bevásárláshoz, zöldség, gyümölcs vételre mosható hálók vagy más természetes anyagokból készült tárolók bevezetése és a visszaváltható üvegek is ideálisak. Fontos lenne, hogy az éttermekben, gyorsétteremekben is az egyszer használatos műanyag evőeszközök helyett más evőeszközök legyenek pl.: fém, ami elmosható. Ezek mellett olyan kukák elhelyezése lenne fontos városszerte, melyek a szelektív hulladékgyűjtést segítik. A célközönség igazából mindenki aki Budapesti lakos, de ez az ötlet országszerte kiterjeszthető. A kategóriához azért kapcsolódik ,mert egész Budapestre vonatkozik sőt az egész országra vonatkozhatna. Bár sokat gondolkoztam azon, hogy inkább a zöld Budapest kategóriát válasszam-e, de inkább az egész Budapestnél maradtam. Sok helyen vannak már erre törekvések pl.: Budapesten is vannak olyan boltok, melyek az egyszer használatos termékeket száműzték, de sajnos nagyon kevés és úgy gondolom, hogy ezeket a boltokat is lehetne támogatni. Ilyen bolt pl.: www.nepazarolj.hu Ez az ötlet megváltoztathatná egész Budapest képét, sokkal kevesebb hulladék lenne és ezzel a környezetünkre is kevesebb nyomás nehezedne és esztétikailag is szebbé válhatna Budapest.

Zöld Budapest

 II. kerület

Új villamos-megállóhely építése a Margit körúton

Kampány A

Az ötletem az, hogy a BKK építsen egy új villamos-megállóhelyet a Margit körúton, az Országúti Ferences Plébánia széktemploma (1024 Budapest, Margit körút 23.) magasságában. Jelenleg a 4-es, 6-os villamos útvonalán a leghosszabb megálló nélküli szakasz Mechwart liget és a Margit híd budai hídfője között található. Ez jelentősen megnehezíti a közlekedést a körút érintett szakaszán lakók, főképp az idősek, a kisgyermekesek (babakocsival közlekedők), valamint a mozgássérültek számára. A Margit körút többi szakaszához képest itt jóval alacsonyabb a gyalogos forgalom, ami jelentős részben magyarázza azt, hogy szinte minden kirakat üresen áll. A villamos-megállóhely nem történelmi előzmények nélküli: "az ötvenes években szűnt meg Budapesten a Margit körúti villamosmegálló, mert bosszantotta az ateista hatalom tisztségviselőit, hogy éppen a ferences templomnál szállnak fel és le az utasok." Bővebben lásd: www.magyarkurir.hu/hirek/osztalyidegen-volt-ferences-templom-miatt-margit-koeruti-villamosmegallo Az idézett cikk által javasoltak alapján a rehabilitált megállóhely neve lehetne "Budai ferencesek", de azt is el tudnám képzelni, hogy erről is a környéken, a közvetlenül érintett Margit körúti szakasz menti társasházakban élő budai lakosok döntenek majd.

Egész Budapest

 Egész Budapest

szociális háló erősítés biomasszával

Kampány A

A főváros közterületeiről a Főkert zrt évente több mint 200 ezer m3 zöld hulladékot szállít a XVII kerületi komposztáló telepére. A kiskertekből ennek tőbbszörösét viszik a kerületek különböző lerakóiba ill. komposztálóiba /érdemes lenne ennek a költségét kiszámolni !/ .A komposztálás során a zöld hulladékból üvegházhatású metángáz szabadul fel ami hozzájárul a globális felmelegedéshez !! A Főkert zrt komposztáló telepe közelében működik egy üvegház amelynek fűtéséhez évente több mint ötven millió Ft értékű import gázt használnak fel !!! Javaslatom lényege a komposztálás kiváltása modul rendszerű törpe biogáz üzemek létesítésével olyan módon hogy ezen üzemek egyben szociális közfoglalkoztatóként is működhessenek. A zöld hulladékokban lévő fás és magas cellulóz tartalmú anyagokat a biogáz üzem mellé telepített gomba termesztő telepen kell a cellulóztól megszabadítani ami akár több száz ember számára biztosít munka lehetőséget. A letermett gombakomposztot és a zöld fűvet kisállat / baromfi, nyúl stb /nevelés céljára lehet hasznosítani A lakosságtól , a szennyvíztelepekből, a nyilvános-és a kutya WC-ék -ből a vágóhidakról ,az élelmiszer üzemekből összegyűjthető biomasszát a kerületek külső területein kialakítandó modul rendszerű törpe biogáz üzemekbe kell szállitani ahol a biogáz üzemek által előálltott hő és villamos árammal működtetett növény és virágtermesztő üvegházakat lehet üzemeltetni ahol szintén több száz munkahely jön létre. A rendszerben foglalkoztatott emberek nem csak saját részükre de eladásra is tudnak élemiszert előállítani ,de az E-onal együttműködve a saját részükre szükséges elektromos energiát is elő tudják állitani

Zöld Budapest

 Egész Budapest

Fedett kerékpártárolókat társasházakba és közterületre

Kampány A

A kerékpáros közlekedés fejlesztésének egyik legnagyobb gátja az, hogy a társasházi lakásokban lakó emberek nem tudják hol tárolni a kerékpárjukat. Amennyiben biztonságos kerékpártárolók állnának rendelkezésükre, sokkal több embernek lenne kerékpárja, és sokkal többen térnének át a kerékpáros közlekedésre. Megoldási javaslatok: 1. Sok társasházban van önkormányzati tulajdonrész, főleg pincékben és belső udvarokon, amelyek értékesítése vagy bérbeadása szinte lehetetlen. Ezek a tulajdonrészek az önkormányzatoknak költségterhet jelentenek, mivel a közös költséget mindenképp fizetniük kell a társasháznak. Vizsgálják meg, hogy mely önkormányzati tulajdonrészek lehetnek alkalmasak vagy kialakíthatók zárt kerékpártárolók számára, és a közös költség fejében hosszú távra vehesse azokat igénybe a társasház. 2. Legyen társasházi pályázati kiírás fedett és zárt kerékpártárolók létesítésére a társasházak udvarán vagy más közös területén. Kapjanak a társasházak támogatást a belső udvaron vagy közös területen kialakítandó zárt kerékpártárolók megvalósítására, hogy ösztönözzük a társasházakat minél több kerékpártároló létesítésére. 3. A társasházi lakókörzetekben létesítsünk zárt, fedett, bekamerázott, egyéni kóddal nyitható és zárható kerékpártárolókat. 4. Hozzon a főváros rendeletet az építésügyi szabályok módosítására, és tegye kötelezővé az új építésű társasházak számára lakásonként 2 db kerékpártároló-hely létesítését.

Egész Budapest

 XIV. kerület

Vajdahunyadvára lezárt részeinek megnyitása

Kampány A

A Vajdahunyadvára és környezete a Városliget alulhasznosított helye. Le vannak zárva, számomra ismeretlen okból, a legértékesebb épületrészei. Ezeket újranyitni szinte semmibe nem kerülne, és nagy attrakcíót jelentene. - gótikos kerengő (ki is van téve a tábla, hogy lezárt terület, tudomásom szerint csak rendezvény idején, pl. esküvők alkalmával nyitják meg, a nyilvánosság számára szerencsétlen módon nem látogatható) - Jáki kápolna másolata (tudomásom szerintem havonta egyszer miséznek, akkor megnyitják, de egyébként zárva van a turisták és a látogatók előtt. Hogy miért, ez rejtély.) - A Vajdahunyadvár gótikus és román stílust utánzó épületrészeinek megnyitása: ezekben az értékes és nem látogatható épületrészekben tudomásom szerint jelenleg irodák vannak és raktárhelyiségek. Ez nem a Mezőgazdasági múzeum épületrész, hanem a melletti. Az irodák és raktár átköltöztetésével a Hunyadiak várának középkori stílusát utánzó helyiségekbe léphetnénk be. Ez az épületegyüttes legszebb része, feltehetően, mégis évek, vagy talán évtizedek óta zárva van a látogatók és turisták előtt. A megnyitása és új funkció megtalálása mindenképpen indokolt. Pl. Hunyadi családot bemutató múzeum? Erdély történetét bemutató múzeum? Magyar középkor múzeum? E mellett akár vendéglátó ipari egység. Erre a Liget projektben kerülhetne sor. A jó hír, hogy ehhez semmiképpen kell új épületet építeni, és mégis új attrakciókkal bővülhetne a Liget. További haszon, hogy a főváros ezzel a pozitív javaslattal proaktívan léphetne fel a Liget projektekkel kapcsolatos, kormánnyal való tárgyalásokon, úgy hogy közben következetesen képviseli a zöldfelület megőrzésére és növelésére vonatkozó álláspontot.

Zöld Budapest

 IV. kerület

Kertvárosi park

Kampány A

1046, Budapest Fóti út 141 alatt a GE Gépdivízió, a GE egy korábbi, mára már csak kisrészben használt logisztikai telepe található. A nem használt telekrész (de lehet, hogy az egész?) megvásárlásával a Füvészkert és a helyi lakosok segítségével egy tájkert jellegű park (akár botanikus kert, akár angol park ) kialakítását javaslom. Barna mezős beruházásként valószínűleg támogatás igényelhető, de további források bevonása (helyi gyűjtés, alapítványok, stb) is elképzelhető. A IV. kerület egész területén kevés nagyobb méretű összefüggő zöldfelület található, a kertvárosban csak pár mini park van. A XV. és a XIII. kerületben is hasonló a helyzet. A javasolt park méretét tekintve egész Észak-Pest életminőségén javíthatna, de akár turisztikai látványossággá is kinőheti magát. A járványhelyzet fájón láthatóvá teszi, hogy kevés a városon belüli, kellően tágas, szellős zöldfelület, ahol sétálni, családdal, vagy időseknek piknikezni, szabad téren, zöldben lenni lehet. Igényes, rendszeresen kabantartott tájkertet javaslok, ahol a szemet gyönyörködtetni lehet, de akár játszani is, pl egy sövény labirintusban. Pár példa: https://www.rhs.org.uk/gardens/rosemoor https://www.rhs.org.uk/gardens/wisley https://www.nationaltrust.org.uk/sheringham-park/features/the-wild-garden-at-sheringham-park https://www.nationaltrust.org.uk/upton-house-and-gardens/features/uptons-national-aster-collection https://www.berlin.de/en/parks-and-gardens/3560232-4407152-britzer-garten.en.html

Egész Budapest

 IV. kerület

Budapest-kapu (Újpest-Városkapu tömegközlekedési csomópont)

Kampány A

Az ötlet helyszíne: Újpest- Városkapu intermodális közösségi közlekedési csomópont emberközpontú, rekreációs-relaxáló, zöld, a környezetet megóvó és egyben a (bel)város ökológiai lábnyomának csökkentése (különösen a légszennyezettségi mutatók tekintetében) céljából megvalósuló projekt. Az Észak-Pest megyei "ingázó települések" (pl:Fót, Dunakeszi, Göd, Veresegyház) lakosai személygépjárműjének, biztonságos és megfelelő számú parkolóhely kialakítása és az ehhez kapcsolódó zöld felület minőségi, emberközpontú (akadálymentesített, gyermekbarát és ingyenes tisztálkodási és illemhely kialakítása valamint a munka után hazafelé tartó munkavállalók kikapcsolódását szolgáló (már meglévő tervezési fázisban lévő) park rekreációs és relaxációs célokat egyaránt szolgáló fejlesztése. A park a Bocskai u. és Temesvári u. valamint a vasúti töltés által közrefogott területen, mintegy 10000 nm-t fed le. A mellette lévő tervezési szakaszban tartó mintegy 40 férőhelyes gépkocsiparkoló (Dugonics u. és Temesvári u. találkozásánál) helyett emeletes parkoló megvalósítása, mely így 80-120 férőhelyes parkolásra alkalmas és biztonságos lehetőséget teremtene így a környékbeli utcák lakóinak (pl: Bocskai u., Temesvári u., Berda J. u., Aradi u.) parkolásának tehermentesítését is szolgálná egyben. A célközönség, nem csak Újpest lakosai, hanem a fővárosba bejáró dolgozók, az elővárosokban élő munkavállalók és családtagjaik. Így teljesülne a város (különösen a főváros) mindenkié elv is. Ez a park a közel 10000 nm-es felületével és a mellette található fővárosi tulajdonban lévő jelenleg félillegálisan működő parkoló bővítésével Budapestet északi irányból megközelítők számára egy illusztris, de egyben modern, a hagyományt (a környéken 1900-as évek elejéről vannak műemlék jellegű épületek) és a progressziót ötvöző (a park eszközei, kialakítása) Kapu jönne létre, mely magában foglal egy intermodális közösségi központot, a XIII. kerületi oldalon pedig egy Közösségi Tér kialakításának lehetőségét.

Egész Budapest

 Egész Budapest

Nincs várakozás járó motorral!

Kampány A

Budapesten rengetegen parkolnak és várakoznak az autójukban járó motorral, akár több órát is alkalmanként. Egy ideje figyelem a jelenséget, elképesztő, hogy mennyire elterjedt. Évszaktól függetlenül megfigyelhető: vagy azért, hogy a légkondi, vagy azért, hogy a fűtés működhessen, tulajdonképpen nincs olyan időszak, amikor ne kéne valami miatt működtetni a motort várakozás közben. A probléma mindenkit érint, aki itt lakik vagy itt jár, hisz az összes kerületben vannak intézmények, ahol az emberek várnak az autójukban és közben melegednek vagy épp hűlnek, full-kényelemben mobiloznak pl. A mellettük sétálók / lakók pedig "megszívják" - szó szerint, a rossz levegőt. Olyan környéken dolgozom, ahol sok az iskola-óvoda így az autóban várakozó szülő is. Nemcsak reggel és délután, amikor a gyermek érkezik-indul az iskolából, hanem napközben folyamatosan tapasztalom a jelenséget, sajnos nagyon sokszor nem rövid, hanem egy órás vagy annál hosszabb várakozásról van szó. Ez több száz autó több száz órányi kipufogását jelentheti naponta. Nagyon jó lenne, ha nem kompromisszumos megoldás történne (vagyis nem: attól függ, milyen autó, attól függ, milyen célból várakozik, vagy mennyi időt parkol vagy melyik kerületben, vagy taxiról van e szó...), hanem radikális. Törvényben (rendelettel?) kell megtiltani a jelenséget, ahogy több nyugat-európai országban már megtörtént évekkel ez előtt. A be nem tartók kapjanak pénzbüntetést. Addig is helyezzünk el tiltó táblákat intézmények környékén (iskolák, óvodák, hivatalok...), bevásárlóközpontoknál... melyek betiltják, hogy járó motorral várakozzunk parkoló autónkban. Beszéljünk róla rádióban, írjunk a hatásokról és lehetőségekről cikkeket online és offline hogy növeljük az ezzel kapcsolatos tudatosságot, tanítsuk ezt is a környezetvédelmi tananyagokon belül.

1 2 3