Elérhetőségekotlet@budapest.hu

Kereső sáv

Beküldött ötletek

Részletes kereső

Search result

Zöld Budapest

 Egész Budapest

Légkondicionáló berendezések hőjének hasznosítása

Kampány A

Budapesten lévő szervertermek permanens módon állítanak elő hőenergiát, amivel jelenleg Budapest levegőjét melegítik. Ha ezt a hőenergiát betáplálnánk a Főtáv távfűtő csöveibe, sok előnye lenne. Mivel így az épületnek nem lesz (annyi) hőenergia emissziója, ezáltal a (bel)város mikroklímája kevésbé lesz sivatagi a forró nyarakon, tovább nő az emberek „boldogságindexe”, és az épületklímák is kevésbé mennek; A jelenleginél kevesebb zaj keletkezne, hiszen nem kellene ventilátorokkal levegőt keringetni a kültéri klímák köröl; Főtáv olcsóbban jutna hőenergiához, mintha földgázt égetne; Ezáltal a lakosság is (ugyan minimális mértékben, de) profitálhat, az olcsóbbá váló, vagy legalább is a jövőben kevésbé dráguló hőszolgáltatás tarifában; a diverzifikált hőnyerő egységek miatt biztonságosabb lesz a távhőellátás; Mivel Magyarország energiaimportra szorul, ezáltal csökken az energiafüggőségünk, javul az Ország export/import mérlege is. PR szempontból is javulhat a cégek és a főváros megítélése is, ha zöldül. Ez az ötlet az egyik legjelentősebb állami intézményben elnöki dícséretet ért majdnem 2 éve. A beruházáshoz szükséges összeg többféleképpen előteremthető. Fizethetik a szerverteremmel rendelkező cégek akár teljes egészben, s a hőért fizetendő (magasabb) díjjal lesz midenki számára megtérülő, s akár beruházói hitelből is, (ekkor ingyenesen kapja a hőt,) hiszen megtérülő beruházás. vagy a kettő kombinációja.

Gondoskodó Budapest

 Egész Budapest

Kétkeréken az Égen

Kampány A

Két megoldást javaslok a gyalogosok és a kétkerekű járműveken közlekedők kibékülésére: 1. A csengő kötelezővé tétele és tényleges használata lenne a legegyszerűbb megoldás. Sőt, az állandóan villogó lámpába beépíthető egy állandó zümmögő (kb. 900 Ft). 2. A városi bicikli forgalom teljes elkülönítésére megoldás lenne a járda egy része fölé épített rámpa. A fejmagasság fölé épített, lábakra szerelt acélszerkezetes hídon a biciklik, az elektromos rollerek, gördeszkák és minden más egy-, és kétkerekű járművek akadálytalanul száguldhatnának. A pálya ívelt is lehet. Ott épülne, ahol még nincs kijelölt bicikli sáv, vagy ahol a kijelölt bicikli sáv túl veszélyes. A gyalogosokat, nyugdíjasokat és gyerekeket ABSZOLÚT nem zavarnák, és viszont. Mindenki biztonságban lenne, hátulról is. Az AUTÓSÁVOKAT vissza lehetne adni, mert úgy gondolom, hogy nem csökkent az autók száma, illetve másfelé terelődött a forgalom, amivel a légszennyezés ugyanannyi. A „felhő” bicikli utat a széles járdák, vagy éppen a parkolósáv fölé lehetne építeni, szakaszonként lépcsővel, és esetleg áthidalóval a keresztutcák fölött. Akkor a piros lámpánál sem kellene megállni a bringával. Két minta: 1. A Millenáris Széllkapu Parkban, fent, keresztben épült acélhíd, tele növényekkel, ami látszik a Margit körútról. 2. Több nagyvárosban van gyalogoshíd, vagy felüljáró a zsúfolt útvonalak felett, néhol fedett, átlátszó cső formájában. A felső-pályás vasút is jó példa a zsúfoltság áthidalására. Kisebb kihívások: - A sötétzöld rácsos acélszerkezet egy kicsit takarná a házak homlokzatait, a bolt és mozi feliratokat, a napot és a fákat. A fák lombjait egy kicsit vágni kellene. - A csöpögés és porolás miatt, az alatta lévő teret nem lehet akármire használni. Ez nem probléma, ha a parkolósáv fölé építik. - Akadályozza-e a rakodást? - Csak hosszabb pályákon lehetne a gyorsaságot kihasználni. Először a Bajcsy-Zsilinszky út járdáin kijelölt bicikli-sáv fölé lehetne egy próba-pályát építeni, mert az alapterület adott.

Egész Budapest

 Egész Budapest

Sok új P+R parkoló és parkolóház a zöldebb belvárosért

Kampány A

Hiába akarjuk autó mentesíteni a belvárost, ha semmilyen praktikus megoldást nem kínálunk se az ingázóknak, se a belvárosban lakóknak arra, hogy hol tartsák az autójukat. Azoknak akik ingáznak nincs elég parkolóhely a város szélén, ahol le tudnák tenni a kocsijukat. Azoknak, akik bent laknak szintén nincs lehetőségük a város szélén, vagy parkolóházakban tárolni az autójukat, így más megoldás híján az amúgy is szűk utcákat használjuk autó raktárnak. Képzeljük el az utcákat, ahol nem az autók raktározása a fő funkció. Ahol szép zöld fák adnak árnyékot, ahol bokrok és gyep van. Ahol akár ketten is tudunk sétálni egymás mellett. Ahol le lehet ülni egy padra váltani pár szót az ismerőseinkkel. Sosem lesz szép zöld, kellemes belvárosunk, amíg a parkoló autóktól nem tudunk megszabadulni. És addig nem tudunk megszabadulni, amíg nem biztosítunk megfelelő helyet a kocsik tárolására. És erre a problémára létezik megoldás, csak ez kicsit több energiabefektetést, pénzt és összefogást igényel. A megoldás az, hogy az ingázóknak és a belvárosban lakóknak is (!) megfelelő számú, kulturált parkolóhelyet építünk a város szélén, vagy parkolóházakban. Ha ezt meg tudjuk lépni és a kint lakók nem jönnek be, a bent lakók pedig tudják valahol tárolni a járműveiket, akkor egy sokkal csendesebb, jobb levegőjű, kellemes városban élhet és dolgozhat mindenki.

Gondoskodó Budapest

 Egész Budapest

Megfizethető, közösségi lakhatás kulcsfontosságú ágazatokban

Kampány A

A megfizethető lakhatás hiánya sokak számára égető probléma Budapesten, azoknak is, akik alulfizetett kulcságazatokban (szociális szolgáltatások, egészségügy, oktatás) dolgoznak. Ez könnyen vezethet a szolgáltatások színvonalának a romlásához. Mindeközben számos fővárosi tulajdonú ingatlan üresen áll, és nincs pénz a hasznosításukra. Ezekre a problémákra mind választ adna egy olyan közösségi bérlakás-program, amely során a fővárosban ezekben az ágazatokban dolgozók olcsó, kiszámítható lakáshoz jutnának, és ennek költségeit közösen viselnék a bérlők és a Főváros. A részvételi költségvetés keretében megvalósítható lenne egy kísérleti projekt, ami további projektek és más önkormányzatok számára is mintát nyújt. A Fővárosi Önkormányzat kijelölné azokat az ingatlanokat, melyeket nem tud saját erőforrásaiból hasznosítani. Ezekre lakhatási célú pályázatot írna ki, amire olyan szervezetek jelentkezhetnek, akik képesek az ingatlant hosszú távon működtetni: non-profit alapon, alacsony bérleti díjakkal, egyes kulcságazatokban működő szervezetekkel partnerségben. A felújítást részben az önkormányzat, részben pedig a megvalósító szervezet finanszírozná, viszont ezen a kezdeti támogatáson kívül a későbbiekben nem lenne szükség további önkormányzati támogatásra, hiszen a projekt hosszú távon önfenntartó módon tudna működni, a befolyó (piacinál olcsóbb!) bérleti díjakból fedezné a működését. A klasszikus bérlakás-programokkal ellentétben az üzemeltetést és a közösségi funkciók ellátását a bérlők szervezete végezné.

Egész Budapest

 Egész Budapest

Költséghatékony parkolási rendszer

Kampány A

Az elmúlt években számos botrány kísérte a kerületek fizetőparkolási rendszereit. Általános vélekedés, hogy a parkolók által befizetett összeg jelentős része a rendszerek üzemeltetésére megy el és csak töredéke jut vissza a költségvetésbe. A jelenlegi parkolási rendszert a következőképp változtatnám meg: 1. Az elsődlegesen támogatott fizetési forma legyen a mobilparkolás. 2. Akinek a mobilparkolás valamiért nem opció, a BKK automatákból előre megválthatja jegyét, amit parkolás kezdetekor a kezdőidőpont ráírásával érvényesít. A parkolóőr a jegyen szereplő egyedi azonosító kódot leolvassa, és rögzíti egy központi rendszerben, hogy melyik zónában történt a parkolás (később oda megy a bevétel). A központi nyilvántartás miatt egy jegyet nem lehet többször felhasználni. A jegy tetszőleges összegre váltható, és szerepel rajta, hogy ez melyik zónában mennyi időre elég. 3. Az összes parkolóautomatát leszerelhetjük, helyettük néhány plusz zónatábla kihelyezését javaslom. +1. A "kényelmi díj" eltörlése, csökkentése, vagy legalább átnevezése alapdíjra. Ezzel a rendszerrel: - a bevétel a kerületeknél marad - a készpénz kikerül a rendszerből - a szoftver központi lesz - az automaták és üzemeltetési költségük megszűnik - a parkolóőrök munkája továbbra is fontos marad +1: minden parkolás rendszámhoz kötődik, jobban elemezhetőek lesznek a parkolási igények és szokások A parkolóknak nem lesz rosszabb, a lakosok a csökkenő kerületi kiadásoknak örülhetnek, így egész Budapest jobban jár.

Zöld Budapest

 III. kerület

Új park Rómaifürdőn

Kampány A

Az MVM irodaháza és parkolója mögött egy nagy zöld terület van, kis tóval, sok cserjével, fákkal. Ám a terület elhanyagolt, és elzárt. A beton kerítés amelett, hogy rossz (laktanya) hangulatot áraszt, több helyen kidőléssel is fenyeget. A terület évtizedek óta parlagon hever. Nagyon örömteli lenne, ha nem parkoló, és nem ingatlan kerülne rá a későbbiekben. A kerítés elbontásával, a növények gondozásával, és néhány ösvény kialakításával egy összefüggő, nagy, természetes parkot kapna Rómaifürdő, és a határos Csillaghegy. Egy olyan új zöld felületet, ahol tényleg a természeten van a hangsúly, tehát a partszakasztól eltérően nincsenek szórakozó, és kiszolgálóegységek. Egy csendesebb, leginkább a környékbeliek által látogatott terület lehetne, ami nem igényel akkora anyagi ráfordítást, mint amekkora értéket képvisel. A környékbeli szűkebb utcákban nincs, vagy hiányos a járda, így kényszerűen az úton kell sétálni, babakocsit tolni, kutyát sétáltatni. A forgalom ezekben az utcákban nem nagy, de nincs korlátozva (nincs sebességkorlátozás, egyirányúsítás, vagy fekvőrendőr), így nagyon hasznos lenne a környék lakói számára, ha lenne egy olyan tér, ahol szabadon mozoghatnak. Pontos helyszín: Cetz János köz, Anikó utca, Petur utca, Attila utca, Csalma utca által határolt terület

Gondoskodó Budapest

 VIII. kerület

II. János Pál pápa téri kutyapark üzemeltetéssel

Kampány A

A II. János Pál pápa téren képzelek el egy olyan lezárt kutyaparkot, ami túlmutat az egyszerű kutyafuttató adta lehetőségeken. Terveim szerint egy saját vállalkozásban üzemeltetett, erre a célra elkerített része a parknak egyszerre szolgálhatja a gazdák kényelmi igényeit (pl.: padok, asztalok, üdítőitalok, kávé, tea kiszolgálás, hőgomba a téli időszakban) és nyújt a kutyák számára különféle szolgáltatásokat a nappali felügyelettől a szocializációs tréningeken át egészen a kutyaiskoláig. Ennek üzemeltetését (napi takarítás, berendezés, füvesítés, illetve a fent említett szolgáltatások) mint kutyakiképzésben részt vett vállalkozó én magam vállalnám, a fővárostól csupán a terület körbekerítésére, vízforrásra, mobil wc-re, esetleg utcabútorokra lenne szükségem. A területet a budapesti kutyatulajdonosok a szolgáltatástól függően különböző, de alacsony díjért vehetnék igénybe. Mindezzel a parkot jelenleg jellemző kutyás és nem kutyás lakosok közti konfliktust is kezelném így mindenki a saját céljainak tudná azt használni. Mindez szakaszosan kerülne bevezetésre kezdve "kutyanapközivel" és kényelmi szolgáltatásokkal, majd az igényekre szabottan további szolgáltatások bevezetésével (pl örökbefogadási nyílt nap, kutyaoktatás, állatorvosi tanácsadás szervezése).

Zöld Budapest

 III. kerület

Kerékpáros átvezetés az óbudai Fő téren

Kampány A

Óbuda-Békásmegyeren É-D irányban viszonylag jól lehet kerékpárral közlekedni, ezt az útvonalat rengeteg, nemcsak kerületi kerékpáros veszi igénybe. A szűk keresztmetszetet – minőségi szempontból – egyértelműen az óbudai Fő tér jelenti, ami egy macskaköves szakasz, éppen ezért biciklis közlekedésre szinte alkalmatlan. Jelenleg sok kerékpáros inkább leszáll a tér előtt a kerékpárról, áttolja a téren, majd újra nyeregbe pattan, s folytatja útját. A javaslat célja, hogy ezen a szakaszon is lehessen normálisan kerékpárral közlekedni. E szakasz akkor is fontos és sokak számára kikerülhetetlen marad, ha megvalósul a BKK által elfogadott kerékpáros infrastruktúra-fejlesztés a kerületben. A téren a macskakövek között felfedezhető két kisebb kövekből kirakott csík, ez vélhetően a régi villamos pályája lehetett. E két csíkon található kövek felszedése és a sáv – macskakövekkel azonos színben történő – leburkolása alkalmassá tenné a teret a kerékpáros közlekedés biztosítására amellett, hogy a tér kinézetét és jellegét nem változtatná meg. E sávok átalakítása a tér 90%-án könnyedén megvalósulhat, néhol azonban igényel némi kreativitást, illetve egy-egy autós behajtást akadályozó cölöp vagy tájékoztató oszlop áthelyezését. A kerékpáros átvezetés a fejlesztés eredményeként a két sávon/csíkon, irányonként elkülönítetten valósulna meg.

Zöld Budapest

 Egész Budapest

Zöldfelületek ápolása környékbeliekkel közösen

Kampány A

Nagy és kisebb parkok ápolása Budapesten a környékbeli lakosság bevonásával. Tesztként lehetne a Városmajor, Vérmező, Horváth kert, Tabán folyosóval kezdeni, de lehetnek más területek is, akár egész Budapestre kiterjedően. Ezeket a területeket jelenleg a kerület és a Főkert gondozza, és valószínűleg van sok feladat, amit a környékbeliek is szíves meg tudnak csinálni. Ez egy közös munka lenne, amit a Főkert szakértői koordinálnak, és szakmailag segítik a lakosokat a fák, bokrok, növények ápolásában, lennének folyamatos kommunikáció, hogy mi történik éppen a parkokban, képzések, séták, közös délutáni kertészkedések. A parkkoordinátorok kommunikációt, közösségfejlesztést és a szakmai szempontok átadását segítenék. Parkkoordinátor segítségével jobban részt tudnának venni a környékbeliek a parkok életében, közösen ápolni, és ez remélhetőleg a fenntartónak is haszonnal járna, akiknek pedig nincs kertje kapcsolódni tud a földhöz, növényekhez a városban. Ez egy olyan változást hozhat, hogy a lakosok is jobban megértik a parkgondozók munkáját, szorosabb kapcsolatba kerülhetnek a parkokkal, tanulhatnak a növényekről, és akár új fejlesztések is létrejöhetnek a parkokban. A megszerzett tudással aztán más zöld felületek is fejlődhetnek a városban. Célközönség: környékbeli lakók, főleg és első sorban, akik amúgy is használják a parkokat. Többen figyelnek a fákra, növényekre, így jobban karban lehet őket tartani, és az jó a városnak.

1 2 3